Umeå FC-profilen Fredrik Wennebro byter sida.
Mittfältaren blir Team TG:s andra värvning inför nästa år.
– Jag är taggad och det känns spännande att testa något nytt, säger han.
Fredrik Wennebro är ett väl bekant namn för Umeå-publiken. Sedan 2008 har den avige mittfältaren spelat för Umeå FC och han har gjort närmare 150 seriematcher för klubben.
Nu söker 25-åringen nya utmaningar i Team TG:s färger.
– Jag känner att det är dags för ett miljöombyte och att testa något nytt. Det är klart att det är lite jobbigt att lämna UFC efter åtta år, men nu är jag taggad på det här, säger han.
De fotbollskunniga i staden minns att Wennebro var fantastiskt bra senaste gången Umeå FC var i Superettan. Åren efter det har gått upp och ner, där en del skador också funnits med i bilden.
– Tiden i UFC blev mycket upp och ner både för egen del och för laget. De sista åren har inte blivit som jag tänkt mig med en hel del strul med skador. Men jag har absolut inga hard feelings mot klubben. Nu hoppas jag på en nytädning, säger han.
Många och långa samtal med TG:s tränare/sportchef låg också till grund för klubbytet.
– Vi har pratat mycket och han verkar ha en stor tro på mig. Sedan känns det också som att vi har samma uppfattning om hur jag ska spela fotboll, säger han och fortsätter:
– Jag ser mig själv som en tvåvägsmittfältare som gör andra assist oftare än assist och mål. Lite som en speluppbyggare som ändå kan fylla på i anfallen, säger han.
Sportchef Ghanbari snålar inte med förstärkningsorden när han ska beskriva denna värvning.
– Jag är självklart lyrisk över denna värvning. Han har varit en av regionens skickligaste mittfältare i flera år men har samtidigt sina bästa fotbollsår framför sig. Fredrik passar perfekt in i vår värvningsprofil på ett fantastiskt sätt då det är en Umeå-kille med erfarenhet från högre nivåer, samtidigt som det finns en hunger och potential att lyckas, säger han och fortsätter:
– Men än viktigare så passar han in i vårt sätt att spela, vilket självfaller stimulerar ytterligare. Signeringen av Fredrik för två år visar att den här satsningen vi gör attraherar och att vi börjat ta kliv mot nästa nivå, säger Ghanbari.